Warning: Creating default object from empty value in /home/w5207670/domains/jaapvdveen.nl/public_html/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 154

Warning: Creating default object from empty value in /home/w5207670/domains/jaapvdveen.nl/public_html/wp-content/plugins/download-monitor/classes/download_taxonomies.class.php on line 154
Uitslag leerstijlentest: de Beslisser « Jaap van der Veen Jaap van der Veen
Feb 10, 2009
Comments Off

Uitslag leerstijlentest: de Beslisser

Met behulp van de Kolb leerstijlentest van Thesis heb ik mijn leerstijl bepaald.

Bijlage: ingevulde leerstijlentest

Als het gaat om een probleem op te lossen waar één juiste oplossing voor gezocht moet worden, ben je bij de beslisser aan het goede adres.

Hij richt zich dan ook graag op deze probleemoplossingen. Daarnaast richt een beslisser zich ook graag op de technologische toepassing van begrippen, modellen en theorieën. Hierbij gaat de beslisser doelgericht en planmatig te werk.

Optimale leeromgeving:

  • In staat zijn zelfstandig praktische conclusies te trekken
  • Er dient een duidelijke rode draad in de leerstof aanwezig te zijn
  • Er moet een relatie zijn tussen theorie en praktijk
  • Er dient de beschikking te zijn over technieken en aanwijzingen die helpen om het probleem zelf op te lossen
  • In staat zijn om zelf bedachte oplossingen uit te proberen
  • Onder begeleiding van deskundige begeleiders

In hoeverre beïnvloed mijn leerstijl mijn wijze van lesgeven?

Volgens de leerstijlentest van Kolb ben ik een beslisser. Wanneer ik kijk naar de punten genoemd bij de optimale leeromgeving van een beslisser, kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat ik deze omgeving voor mijn cursisten probeer te creëren. Ik probeer mijn leerstof altijd zo op te zetten dat de stof rustig wordt geïntroduceerd, en gaandeweg steeds een wat hoger niveau bereikt. Tijdens het doceren van de stof geef ik de cursisten veel opdrachtjes en laat ze tussendoor zien op wat voor manier ze de opdracht óók hadden kunnen doen. Terwijl de cursisten de opdracht aan het maken zijn geef ik hier en daar hints. Ook geef ik de cursisten de mogelijkheid hun eigen oplossing te laten zien aan de rest van de klas, mits zij dat durven.

Gerelateerde artikelen:

Comments are closed.