Mar 14, 2009
Comments Off

Leervragen voor de toekomst

Zoals wellicht wordt opgemerkt ben ik zeer ICT georienteerd. Gezien de ontwikkelingen in het onderwijs maar ook daarbuiten roept dit veel vragen en uitdagingen bij mij op.

Wat kan ICT voor docenten betekenen?

Naast de cursus Pedagogisch Didactische Bekwaamheid heb ik tegelijkertijd ook nog een andere cursus gevolgd, namelijk 23dingen. Tijdens deze cursus leerde ik kennismaken met diverse ‘web 2.0′ toepassingen. Veel van deze toepassingen gebruikte ik al, maar de cursus heeft mij wel gestimuleerd na te gaan denken over het gebruik van deze toepassingen in het onderwijs. Ik heb hier al diverse ideeën over en deze zal ik dan binnenkort ook gaan publiceren hier. Ik ben er van overtuigd dat diverse toepassingen het leven van een docent of studiebegeleider een stuk makkelijker kunnen maken.

Hoe kan ICT toegankelijker worden gemaakt binnen de NHL?

ICT biedt naast veel nadelen ook ontzettend veel voordelen voor personeel van de NHL. Het probleem is echter dat er geen duidelijke richting door de NHL wordt aangegeven. Hierdoor denken heel veel collega’s bij nieuwe softwarepakketten en dergelijke ‘dit zal wel weer overwaaien’ of ‘ik ga me niet nóg eens verdiepen in een pakket’ of ‘waar haal ik de tijd vandaan?’. Ik wil proberen mijn ervaringen met nieuwe software zo gebruiksvriendelijk mogelijk te delen met andere collega’s en belangstellenden.

Hoe kan de grens tussen digitale autochtonen en digitale allochtonen worden doorbroken?

Zoals eerder ook al kon worden gelezen vind ik dit een interessante kwestie. Ik zou er voor kunnen kiezen om de grens tussen digitale autochtonen en digitale allochtonen simpelweg te zien uitsterven, maar er moeten volgens mij mogelijkheden kunnen worden gerealiseerd waardoor digitale allochtonen meer als een autochtoon gaan werken met de computer.

Hoe kunnen ICT lessen nog interessanter / nuttiger worden gemaakt?

Gerelateerde artikelen:

Comments are closed.