Mar 17, 2011
Comments Off

Belangrijke instellingen in WordPress

Tijdens mijn ICT-workshops probeer ik docenten enthousiast te maken om meer ICT in te zetten in hun onderwijs. Een van de onderwerpen die ik daarbij aansnijd is het maken van een website waarop zij hun kennis kunnen delen met de leerlingen of andere geïnteresseerden zoals bijvoorbeeld collega’s.

Ik merk dat veel docenten een beetje huiverig zijn om zelf websites te maken. Dit heeft niet eens zozeer te maken met het feit dat “het vast heel moeilijk is om een eigen website te bouwen”, maar vooral met privacy. Als je een website maakt is hij immers vindbaar voor de hele wereld?

In dit artikel laat ik zien welke “belangrijkste” instellingen je kunt veranderen in je aangemaakte WordPress site. Ik begin met de privacy-instellingen, waarmee je je WordPress site volledig zichtbaar, gedeeltelijk zichtbaar of “zichtbaar met wachtwoord” kunt maken.

Zoals je ziet in de afbeelding hiernaast heb je verschrikkelijk veel instellingen die je kunt aanpassen in je WordPress site. De instellingen die ik in dit artikel zal behandelen zijn “General”(Algemene instellingen), “Reading” (Leesinstellingen, belangrijk voor het publiek), “Discussion” (discussiemogelijkheden voor je WordPress Site) en “Privacy”.

Mocht je ook interesse hebben voor de andere instelmogelijkheden, laat dan een berichtje achter onderaan deze pagina.

Privacy instellingen

Zoals eerder geschreven kent WordPress standaard 3 mogelijkheden qua mate van privacy/afscherming. Ik zal ze hieronder stuk voor stuk kort bespreken.

I would like my site to be visible to everyone, including search engines and archivers

Standaard staat je WordPress site op deze instelling(!). Dit betekent dat je WordPress site in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google wordt opgenomen. Als mensen gaan zoeken naar bepaalde informatie die ergens voorkomt op jouw WordPress site, heb je kans dat je WordPress site wordt getoond in de zoekresultaten.

Aangezien ik het zelf leuk vind om kennis te delen met geïnteresseerden, heb ik deze instelling voor mijn weblog laten staan. Zou je in google zoeken op “Kolomgrafiek Excel 2010“, dan zie je in de zoekresultaten van Google de link naar het betreffende artikel op mijn weblog staan.

I would like to block search engines, but allow normal visitors

Deze instelling zou geschikt zijn voor de meeste docenten uit mijn ICT-Workshops denk ik. Met deze instelling wordt je WordPress site niet in de zoekresultaten van Google opgenomen. Alleen wanneer mensen het exacte adres van je WordPress site weten, komen ze op je WordPress site. Deze instelling heb ik toegepast op de test-site die ik op WordPress.com heb aangemaakt: http://nhlpdb2011.wordpress.com/ . Zoals je ziet is de link niet heel erg voor de hand liggend. Alleen als je deze link weet, kom je er op om hem te bezoeken.

I would like my blog to be private, visible only to users i choose

Deze instelling zorgt ervoor dat je WordPress site alleen toegankelijk is voor mensen die je toevoegt. Deze instellingsmogelijkheid vind ik persoonlijk het minst aantrekkelijk. Volgens mij zou een docent een WordPress site moeten aanmaken wanneer hij/zij kennis wil delen met geïnteresseerden. Er zijn volgens mij op elke school betere alternatieven beschikbaar als je een afgeschermde omgeving wilt waar binnen je kennis kunt delen met een geselecteerde groep.

Hoe dan ook, Met deze instelling kun je maximaal 35 gebruikers toegang geven tot je WordPress site.

Algemene instellingen

Bij “General Settings” neem ik de drie belangrijkste even met je door.
Site Title
Hier geef je de titel van je WordPress site op. Als je een website hebt waarop je informatie deelt over vlinders in de achtertuin, dan zou de titel van je WordPress site “Vlinders in de achtertuin” kunnen zijn.
Tagline
Hier geef je, het liefst in 1 korte zin, aan waar je WordPress site over gaat. Kijkend naar de Site Title die ik hierboven aangaf, dan zou de tagline van je WordPress site kunnen luiden “Informatie en het laatste nieuws over Vlinders in Europese achtertuinen”.
E-mailadress
Het emailadres dat hier staat ingevuld is zeer belangrijk. Zodra er iets gebeurt op je WordPress site (iemand laat bijvoorbeeld een reactie achter) dan word je via dit emailadres op de hoogte gesteld van de activiteit. Mocht je ooit het wachtwoord vergeten waardoor je niet meer je WordPress site kunt beheren, dan wordt naar dit emailadres een link gestuurd waarmee je een nieuw wachtwoord kunt aanmaken.

Leesinstellingen

In dit scherm kun je een aantal instellingen veranderen die effect hebben op de gebruikservaring van je bezoekers.

Wat moet de voorpagina van je WordPress site tonen?

Standaard toont de voorpagina van je WordPress site de laatste 10 artikelen. Deze instelling is ook van toepassing op mijn weblog. Stel nu dat alleen een aantal pagina’s op je WordPress site wilt plaatsen en niet de verplichting wilt hebben eens in de zoveel tijd een nieuw artikel te schrijven, dan kan je er ook voor kiezen om de voorpagina van je website een pagina te laten tonen. Zoals je kunt zien op http://nhlpdb2011.wordpress.com/ heb ik er voor gekozen om de voorpagina een pagina met als titel “Home” te laten tonen.

Mocht je ook nog een pagina willen hebben waarop je de laatste X aantal geplaatste artikelen toont, dan doe je dat als volgt:

  1. Maak een nieuwe pagina aan met als titel “Artikelen”. In de pagina plaats je verder geen tekst.
  2. Ga naar de leesinstellingen en selecteer bij “Posts page” de pagina met titel “Artikelen”.
  3. Klik op “Save changes” en klaar is kees!

Discussiemogelijkheden op je WordPress site

Wanneer je op de afbeelding hiernaast klikt, zie je de meeste instelmogelijkheden betreffende discussie op je WordPress site die ik zal bespreken.

Default article settings

De instellingen die je hier aangeeft worden standaard toegepast op alle artikelen en pagina’s van je WordPress site. Mocht je echter bij een of meer artikelen toch een andere instelling willen (bijvoorbeeld mensen mogen niet reageren behalve op de gastenboek pagina), dan kan je dat altijd nog individueel instellen. Dat doe je door de betreffende pagina of het betreffende artikel te wijzigen. Het belangrijkste vinkje waar ik iets over zeg is het vinkje dat staat bij “Allow people to post comments on new articles”. Dit vinkje zorgt er voor dat de reactiemogelijkheid standaard aan staat.

Bij de rest van de instellingsmogelijkheden die ik bespreek ga ik er vanuit dat dit vinkje aan staat. Ik bespreek niet álle instelmogelijkheden die je ziet staan in de afbeelding. Zou je toch graag een instelmogelijkheid uitgelegd willen hebben, laat dan een reactie achter onderaan dit artikel.

Other comment settings

Het vinkje dat hier standaard staat aangevinkt bij “Comment author must fill out name and e-mail” zou ik laten staan. Hierdoor kun je reageerder achteraf makkelijker bereiken.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen reageerders toe te staan die zichzelf hebben geregistreerd op je WordPress site. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je artikelen plaatst die hevige discussies los kunnen maken. Alleen geregistreerde personen (die jij hebt goedgekeurd) zullen dan in staat zijn reacties te plaatsen.

Pas overigens op: maak de drempel niet onnodig hoog voor reageerders. Wanneer het té ingewikkeld wordt om een reactie achter te laten op een artikel haken velen af…

Before a comment appears

Hier kun je aangeven of je een reactie eerst goed wilt keuren voordat deze wordt geplaatst, handig om raddraaiers in de hand te houden. Je kunt ook aangeven dat iemand die al eens eerder een goedgekeurde reactie op je WordPress site achterliet, niet meer door jouw controle heen hoeft alvorens de reactie wordt geplaatst.

In dit artikel heb ik een aantal instellingsmogelijkheden behandeld die over het algemeen de meeste vragen oproepen of handig zijn voor het gros van de docenten. Mocht je vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van dit artikel, laat hieronder dan een reactie achter of neem contact op via het contactformulier.

Gerelateerde artikelen:

Comments are closed.